גידולי גפנים מוזכרים עוד מתקופת התנ"ך. "אדם תחת גפנו ותחת תאנתו" (מלאכים א'). הם מהווים סמל להגעה אל המנוחה והנחלה. כמו אז, גם היום רבים מגדלים גפנים בגן הביתי כדי להוסיף לו יופי ומלאות טבעית, לעיתים כמובן גם לשם שימוש בפרי הענבים.

כולם רוצים להגיע אל המנוחה והנחלה, אולם גידול גפנים דורש מיומנות וידע בסיסי בתחום על מנת להבטיח לגפן להתפתח ולצמוח באופן הטוב ביותר.

סוגי גפנים

הגפן הינו שיח אשר גדל על הקרקע או כמטפס ואופייני לאזורי הגידול של אגן הים התיכון. סוג האדמה ותנאי מזג האוויר באזור הינם אידיאליים לגידולי גפנים (בעיקר לטובת הפקת הענבים ליצירת יין). עם זאת, בשנים האחרונות גידולי גפנים נפוצים גם בניוזילנד, אוסטרליה, דרום אפריקה ובמדינות נוספות.

הגפן משמש למטרת הפקת הפרי או יין. השימוש בפרי נעשה להפקת יין או להפקת חומץ בן יין, צימוקים וכדומה. גפן המשמש למטרת נוי מעטר גינות רבות בשל השימוש הפרקטי שניתן לעשות בו למטרות הצללה.

הגפנים השונים מחולקים לפי סוגי הענבים אותם הם מפיקים . שחורים או לבנים, עם או בלי חרצנים. כל אחד מסוגי הגפנים מניב זן של ענבים שונה ולכן שונה במעט.

לגינה ביתית יש להעדיף את הגפן ללא הפרי, שכן הפרי דורש טיפול רב ומביא איתו גם מזיקים ומחלות. המטרה של הגפן הביתית בדרך כלל הינה הנראות המרהיבה של העלים ושל פיסולי הגזע הציורים של הגפן המוסיפים רבות לגינה ועל כן רצוי להעדיפה על הגפן שמניב פרי.

טיפול בגפן

הטיפול בגפן נעשה לאורך כל עונות השנה. בחורף, שלב התרדמת של הגפן מתבצעת זמירת הגפן (גיזום של הענפים למטרת התחדשות עתידית). הגיזום מתבצע לקראת סוף חודשי החורף ו"שובר" את התרדמה של הגפן ומכין אותה לשלב הבא. באביב – שלב הלבלוב והפריחה של הגפן. בקיץ, הבשלת הפרי ושמירה על איכות הפרי (מפני מזיקים), ובסתיו נושרים עלי הגפן וחזרה אל שלב תרדמת החורף.

גיזום הגפן בזמן ובמיומנות הינה פעולה חשובה מאד אשר מזרזת את המחזור ומבטיחה את התחדשות הגפן.

בגינות פרטיות בדרך כלל אנשי מקצוע מטפלים באופן קבוע בגפנים ושומרים על האפשרות לתת לגפן להתפתח באופן מיטבי. גם כשמגדלים לבד גן רצוי להתייעץ מבעוד מועד עם גנן מוסמך שמכיר את סוג הגפן ויעביר את העקרונות הבסיסיים לטיפול בה.

ככלל, הטיפול בגפנים דורש השקיה מרובה וחשיפה רבה לשמש. את הגיזום יש לערוך בחודשי החורף הקרים וכן לקשור את הענפים מעלה שלא יפלו על הקרקע. חשוב להשאיר מקום גדול להתפתחות של הגפן ולאפשר לה לגדול בסביבה מיטבית.

הגפן מתפשטת באופן מהיר ולכן חשוב להשאיר מקום מבעוד מועד לגדילה שלה ולנווט את התפתחות הענפים באמצעות קשירתם.

אז איך מתחילים?

בשנים האחרונות נפוצה מאד תופעה של גידולי גפנים בישראל הן של יקבי בוטיק המגדלים כרמים קטנים יחסית והן בגינות פרטיות. בין אם לשם הפקת יין או גפן לנוי רצוי להתייעץ עם בעל מקצוע לפני תחילת התהליך. הגפן הינו צמח 'שתלטן' אשר מצריך טיפול רב וחשוב להיערך ולהבין את המשמעויות של גידולו.

רצוי להעדיף את הזנים החזקים (למרות שיש להם גרעינים) בשל עמידותם וחוזקם.

קיימים בשוק מדריכים רבים לגידולי גפנים מוכווני הפקת יין ובכל משתלה ניתן ייעוץ בנושא. גינות רחבות ושטופות שמש הינן קרקע פוריה לגידולי גפנים. גינות מסוג זה יכולות לתת לבעליהן את החוויה האמיתית של אדם היושב תחת גפנו ונהנה מיופי הטבע.

6 תגובות

  1. שלום רב.

    עברתי להתגורר בשכונת רמת מוצא בכניסה לירושלים. גובה המקום – 600מ' מעל פני הים.
    בחצר ביתי גפן מדהימה שנתנה בקיץ פרי קסום ומתוק!!! (גפן עם גרעינים).
    עכשיו העלים נושרים.
    מתי יש לבצע גיזום לקראת האביב?
    האם ישנם כללי ברזל חשובים לגבי הגיזום?

    תודה על תשומת הלב.

    ד"ר גיורא סגל

  2. אין לי תגובה יש לי שאלה ותודה למי שיענה לי

    השאלה שלי היא מה המרחק שצריך לשתול בין גפן לגפן

  3. שלום חברים, אני בקשתי לדעת ולא מצאתי ,מהי פעולת הסרוק, ומתי היא מתבצעת? תודה מראש על תשובתכם.

  4. נתקלתי במשהו שממש עניין אותי
    אני מתנסה בגפנים שנים רבות
    ויודע שלאחר גיזום הגפן העיתוי הלא נכון גורם למעיין תגובה מוזרה מצד הגפן
    ניתן לראות שהגפו "בוכה" הוא מטפטף מים מקצוות מסוימים אשר נחתכו תגובה זו נפוצה
    אבל מעניין אותי לדעת מה אלו המים האלה???

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן