עשבי תיבול הפכו להיות מוצר מבוקש הן לחובבי בישול והן לאילו שפשוט אוהבים לשתות תה עם עלי נענע או לואיזה טריים ביום חורף קר. עשבי תיבול ניתן להשיג כמובן בכל סופרמרקט, אבל הם כל כך קלים לגידול, שרבים מעדיפים לגדל אותם בגינה הפרטית או באדנית על החלון, כך שניתן יהיה להשתמש בהם כאשר הם באמת טריים.

צמחי תבלין ניתן לרכוש כיום בכל משתלה ואפשר לרכוש זרעים להנבטה או שתילים עם צמחי תבלין צעירים המוכנים לשתילה באדמה. על מנת להפיק את המרב מצמחי התבלין חשוב להתאים אותם לצרכים האישיים ולשימושים היומיומיים. אלו שאוהבים להשתמש בצמחי תבלין בבישול בתדירות גבוהה בוודאי יעדיפו לשתול פטרוזיליה, כוסברה, אורגנו או טימין, בעוד שאילו שמשתמשים בצמחי תבלין לתה יעדיפו נענע, לואיזה או מרווה.

היתרון בשתילת שיחים אלו, מעבר לנגישות וטריות צמחי התבלין, הוא ששיחים כמו מרווה ולענה יכולים לשמש גם כצמחי נוי והם אף שיחים חסכונים במים.

את צמחי התבלין ניתן לשתול משך כל השנה, אך יש לקחת בחשבון כי צמחים רבים יצמחו בעונות מסוימות. בנוסף לכך, כל צמח תבלין דורש טיפול אחר, כך לדוגמא הבזיליקום זקוק לשמש מלאה ורגיש מאוד לקור, עד כדי כך שאינו מסוגל לגדול במקומות גבוהים וקרים במיוחד, בעוד שצמח המליסה זקוק להשקיה רבה והגנה מפני שמש חזקה.

את צמחי התבלין שנבחרו ניתן לשתול באדמה במידה וישנה גינה פרטית מחוץ לבית, או בתוך אדניות במרפסות ועל אדן החלון. ישנם צמחי תבלין מסוימים שנחשבים חזקים מאוד כמו לואיזה אשר אינם מותאמים לשתילה באדנית ויש למצוא להם שטח אדמה מתאים. במידה ושותלים באדנית או כל כלי אחר, חשוב לוודא כי בתחתית ישנם פתחים לניקוז טוב של המים, שכן אגירה של מים עלולה לגרום לריקבון של הצמח. לפני שממלאים את האדנית באדמה מומלץ להניח בתחתית שברים גסים של זכוכית או חרס שימנעו סתימה של פתחי הניקוז.

במידה ומשתמשים באדנית ארוכה או גדולה ניתן לשתול מספר סוגים שונים של צמחי תבלין באותה אדנית מבלי לחשוש שהם יפריעו זה לזה, אך מומלץ לשתול באותה אדנית צמחים שדורשים את אותה כמות מים. על מנת להיות בטוחים, כדאי לשתול צמחים עם אותם סוגי גבעולים באותה אדנית, כך לדוגמא פטרוזיליה וכוסברה המאופיינות בגבעולים רכים יחסית, דורשות כמות מים מסוימת, בעוד שצמחי תבלין בעלי גבעולים קשים יותר כמו רוזמרין או מרווה, דורשים כמות קטנה יותר של מים.

במידה ושותלים את צמחי התבלין בגינה הפרטית מחוץ לבית, מומלץ לבחור מקום שיספק מספר שעות של שמש בכל יום, אך יהיה מוגן מקור עז או רוחות חזקות. בנוסף לכך, על מנת להבטיח שצמחי התבלין יהיו שימושיים וכי לא נשכח את עצם קיומם, רצוי למקם אותם בסמוך לדלת, כך שנוכל תוך כדי הבישולים לקפוץ החוצה לגינה ולקטוף גבעול טרי.

כאשר קוטפים גבעולים מצמחי תבלין מומלץ להשתמש במספרים ולא בידיים על מנת להימנע ממשיכה של השורשים. כדאי לחפש גבעול ארוך בעל עלים רבים אשר יוכל לחדש את עצמו וכדאי גם לגזום את הפריחה של צמחים כאלו, שכן היא צורכת את רוב המים ועלולה להחליש את הצמח. כעת נשאר רק להוסיף כמה עלים לסלט או לכוס התה ופשוט ליהנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן