כיום ברור לכולנו שעלינו להיתרם למאמץ החברתי ולהתמיד בחיסכון במים – הן לטובת מדינתנו הנמצאת במשבר מים תמידי והן על מנת לשמור את חשבונות המים שלנו שפויים.

אלו בינינו שמחזיקים גינה מטופחת ואהובה תוהים לא אחת מהי הדרך הטובה ביותר להחזיק בגינה ירוקה ומטופחת מבלי לגרום לבזבוז מיותר של מים בהשקיה. אחת הדרכים לשמור על גינה חסכונית ומטופחת היא שתילת עצים חסכוניים במים, שלא דורשים השקיה בכמויות גדולות של המצרך היקר והנעלם הזה.

ודאי תופתעו לגלות, ששתילת עצים חסכוניים במים מטיבה עם גינתכם בכמה רבדים שונים. מעבר ליתרון הברור בשתילת עצים חסכוניים במים, שתילה של עצים אלו בגינה הביתית מסייע לחסוך במים גם בהשקיית צמחי הגינה האחרים.

נוכחותו של עץ היוצר צל ואטימה מעל הגינה מסייעת בעיכוב התייבשות שטחי הגינה שמתחתיו ומבטיחה השקיה מועטה יותר של צמחי הגינה האחרים. לשתילת עצים יתרונות רבים המוכרים לנו כיום, ושתילה של עצים חסכוניים במים מאפשרת לנו ליהנות מכל היתרונות של העצים ולהבטיח חיסכון מים מקסימלי בגינה הביתית.

עצים חסכוניים במים יגדלו לאורך שנים ויקנו לגינתנו מראה מטופחת ועשיר, תוך שמירה על חיסכון במים לטווח ארוך.

מהו עץ חסכוני במים?

קיימים סוגים רבים של עצים הצורכים כמויות מים קטנות יחסית בתחילת חייהם ובבגרותם לא דורשים השקיה כלל.

בשל העובדה שמדינתנו ניחנה באקלים ים תיכוני, עצים חסכוניים במים נפוצים בטבע הישראלי והמבחר רחב. בין הזנים הנפוצים בישראל נכללים בין היתר: עצי פרי שונים (רימונים, תאנים ועצי גפן), אקליפטוסים, עצי אלון לסוגיו, כליל החורש, אלה, זית, אוג, חרוב, אורנים, ברושים ומגוון עצים נוספים.

עצים מסוג זה זקוקים להשקיה רק בשנים הראשונות לאחר שתילתם (2-5 שנים, תלוי בעץ). לאחר מכן עושים עצים אלו שימוש בלחות הטבעית של הקרקע ואין צורך להשקותם כלל, למעט תקופות יבשות בצורה יוצאת דופן.

השקיה של עץ חסכוני במים מסתכמת בדלי מים בודד (כ-10 ליטרים) לשבוע בשנים הראשונות לחייו, בהתאם לסוג העץ הספציפי. כמות מים כזו הינה קטנה במיוחד ועולה לצרכן שקלים בודדים בשנה.

איך מבטיחים עץ חסכוני במים?

מעבר לבחירה נכונה של סוג העץ, ישנם צעדים נוספים שנוכל לנקוט על מנת להבטיח שהעצים שנשתול יגדלו בריאים וחזקים עם כמות מינימלית של מים. אחד הצעדים הפשוטים שנוכל לנקוט הוא חיפוי הקרקע סביב העץ. חיפוי הקרקע בשבבי עץ, עלים, טופ או אבנים קטנות מקטין את אידוי המים מהקרקע ומבטיח לעץ סביבה לחה ומזינה לאורך כל השנה.

את החיפוי יש לעשות במרחק של מספר סנטימטרים מהעץ ולרדיוס של מטר או שניים סביבו, בהתאם לגודל העץ. שימוש בטכניקה זו מבטיח שהעץ שלכם יקבל את כל הלחות שהוא צריך וזאת מבלי לבזבז מים מיותרים. בהגיעו לבגרות הדבר יבטיח כי גם ללא שום השקיה יעבור העץ שלכם את הקיץ הלוהט ללא שום בעיה.

על מנת לבחור את העצים החסכוניים המתאימים ביותר עבורכם מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע במשתלה או בגננים מנוסים. כמות המים הנדרשת לעצים חסכוניים אינה משתנה בצורה דרסטית מעץ אחד לשני, אך גודלו של העץ, עלותו ויתרונותיו נבדלים בין סוגי העצים השונים.

גידול של עצים חסכוניים במים בגינה הביתית מבטיח כי תחזיקו גינה מטופחת וירוקה, לאורך כל ימות השנה, מבלי לבזבז טיפה מיותרת. כמו כן, עם השנים העצים יגדלו ויעניקו לכם פינות צל פסטורליות, ישמרו על לחות הצמחייה שסביבם ויסייעו בשמירה על סביבה קרירה, נעימה ושקטה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן