דשן הינו חומר חיוני אשר בלעדיו, סביר להניח, יבול העצים יהיה עני ומועט יותר. ללא דשן, הצמח ייראה צהוב ובעל צמיחה איטית. לצמיחה בריאה וטובה יותר, יש להוסיף דשן כימי או אורגני בנוסף להשקיה ולמגוון החומרים האחרים הנמצאים באדמה.

דשן כימי הינו דשן המיוצר במפעל המיועד לכך, לעומת דשן אורגני המיוצר ממרכיבי פסולת אורגנית לאחר תהליך שעבר בקומפוסטר. הן הדשן הכימי והן האורגני, בטוחים לצמח ולא אמורים לפגום בפרי וביכולת האכילה ממנו.

לכל סוג דשן ישנם יתרונות וחסרונות שונים, המבדילים אותם זה מזה. השימוש בדשן כימי או אורגני יהיה על פי הצרכים של גן הנוי או השטח החקלאי על פי כמות הצמיחה הנדרשת וזני הצמחים המגודלים.

לרוב, בגינות הנוי בבתים פרטיים, משתמשים בדשן כימי אשר קל יותר להשיגו בחנויות. כמו כן, השימוש בקומפוסטר הביתי הוא עדיין זניח ושולי בין משקי הבית השונים. למטרות שיווק מסחרי להמונים, הדשן האורגני משמש שדות אשר תוצריהם יימכרו כירקות ופירות אורגניים.

יתרונות וחסרונות הדשן הכימי

יתרונותיו של הדשן הכימי הוא בעצם היותו מיוצר במפעל, בבקרה ובפיקוח הגורמים המרכיבים אותו, וביחסים הקבועים של המרכיבים אשר נראים כעונים על דרישת הצמחים.

הדשן הכימי יכול להיות בדמות של גרגרים, אבקה או נוזל. הדשן מומס אל הקרקע, ומוחזר אל הצמחים כמלחים.

אין כל ביסוס ניסיוני או מחקרי לטענה בדבר בריאות הדשן האורגני על הירקות והפירות המגודלים ממנו, בהשוואה לדשן הכימי. הדשן הכימי המיוצר במפעלי דישון, מצטייר כפחות מזהם וקל יותר לשינוע ופיזור בשדה המדובר.

בעת דישון צמחים שימוש מופרז בדשן כימי, עלול לגרום לזיהום והמלחה של הקרקע ומי התהום. אדמה מלוחה תספוג ותספח מים, באופן פחות טוב, ולכן הגידולים אשר יצמחו עליה יזדקקו להשקיות דחופות ותכופות יותר.

לשם ייצורו של הדשן הכימי יש צורך באנרגיה רבה ובמחצבים יקרים, דבר המוריד מערכו ומערך התועלת אשר הוא נותן לצמחים ולקרקע. עם זאת, לאור החסרונות ההשוואתיים המצויים בדשן האורגני, עדיין נעשה שימוש רב בדשן הכימי.

יתרונות וחסרונות הדשן האורגני

יתרונם הגדול של דשנים אורגניים נעוץ בעובדה כי הם עשויים מפסולת טבעית ממוחזרת. הם לא משאירים את חותמם בקרקע ובמי התהום מחד, ועוזרים לשמור על איזון אקולוגי מאידך.

מכיוון שחומרי הדשן האורגני הינם טבעיים לקרקע ומתפרקים באופן איטי, הם מעודדים את יצרנותה הטבעית של האדמה ומעלים את הפוריות שלה. הקרקע שומרת על פוריות ועל כל אותם מיקרואורגניזמים החיים בה ניזונים מאותו דשן.

המאמינים בדשן אורגני סבורים כי שיטות וחומרים טבעיים הינם מקור חיוני לצמיחת אוכל מזין ובריא יותר. הדשן האורגני נעשה ברמות שונות של ביקורת. בקצה החובבני, נמצא הקומפוסט הביתי, אשר מכיל את כל  אותה פסולת אורגנית ביתית.

בקצה השני ישנו דשן אורגני אשר מעיד על עצמו כי הוא מכיל את כל אותם 15 אלמנטים חשובים ברמת בקרה גבוהה.על מנת שמזון בכלל וירקות ופירות בפרט, יוגדרו כאורגניים, הם חייבים להיות מבוססים על דשן אורגני.

חסרונות הדשן האורגני הוא באנרגיה הרבה הדרושה בכדי להעמיסו ולפיזורו בשדה. הדשן, לפעמים, נרקב בצדדי השדות, ומשחרר גז מתאן שהינו אחד מהגזים המסוכנים ביותר.

כמו כן, תהליך פיזורו בשדה דורש את הטמנתו בקרקע, דבר אשר מכפיל את כמות הדלק הנצרכת על ידי הכלים הכבדים.

חיסרון פוטנציאלי נוסף של הדשן האורגני הוא בכך שמכיוון שהוא מיוצר מזבל בעלי חיים שלא עבר ייבוש, קיים הסיכון לזיהום והפצת מגפות שונות.

ראו גם:

נזקי דישון עודף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן