כדי לתכנן גינה מוצלחת, כזו שתעמוד בנזקי מזג האוויר השונים כמו קור עז או שמש קופחת, עלינו להתייחס למספר נקודות חשובות.

אבל, כאשר אנו מכניסים למשוואה גם את הזווית האקולוגית של התהליך ומעוניינים ליצור גינה אקולוגית, ישנם עוד כמה נקודות שעלינו לשים עליהן דגש בדרך להצלחה.

גינה אקולוגית?

גינה אקולוגית, היא למעשה גינה בה מתקיימת מערכת אקולוגית המקיימת את עצמה. באופן זה נוכל לבנות גינה מרשימה אפילו בחצר הביתית אשר תעמוד בהצלחה במבחן הזמן ותפרה את הפריטים השונים בה ואת סביבה כמעט לללא התערבות מצידנו.

למרות שמדובר בבניית מערכת אקולוגית עצמאית, עלינו להקדיש זמן מה לתכנון נכון תוך התייחסות לכל פרט ופרט בגינה על מנת שזו תגיע להצלחה.

אז איך בונים גינה אקולוגית?

רגע לפני שנתחיל בשתילת הצמחים עלינו לערוך מחקר קטן וללמוד למעשה באיזו סביבה אקולוגית אנו עומדים להקים את הגינה. במחקר עצמו עלינו למדוד את רמת החומציות של הקרקע, מהי רמת המשקעים וכמובן מהי רמת החשיפה לאור במהלך היום בחלקי הגינה השונים.

אחת מהדרכים המומלצות לבניית גינה אקולוגית הוא מחקר של הצמחים הנמצאים באופן טבעי בגינה. חלק זה בעבודת המחקר המקדימה, בו נאפיין את הצמחים שגילינו יסייע לנו באפיון המערכת האקולוגית הקיימת באזור ויאפשר לנו לדעת אילו צמחים מומלצים לגידול בגינה.

לאחר שביצענו את המחקר המקדים נוכל להמשיך קדימה בתהליך בניית הגינה תוך התייחסות למספר נקודות:

גדרות – השלב הראשוני בתהליך הוא גידור סביבתה של הגינה. אין חובה להשתמש בגדרות מתכת וניתן למעשה להשתמש בבניית תשתית לגידולם של צמחים מטפסים או שתילת שיחים גדולים שיצרו גדר חיה, המותאמים לתנאים האוקולוגיים השוררים בגינה.

הגדרות יכולות להוות נקודת גינון לציפורים ומחסה לצפרדים ובעלי חיים נוספים בעונות הגשומות ולהוביל להפרייה הדדית של האורגניזמים השונים בגינה.

צמחיה – הנקודה החשובה ביותר בהקמת הגינה האקולוגית שלכם היא כמובן הצמחיה עצמה. בשלב זה מומלץ להתייחס לשיחים ולפרחי בר באופן שונה היות ותנאי הגידול עצמם שונים לחלוטין.

לכן, מומלץ להשתמש בצמחים המותאמים לסביבת הגידול בארץ כמו שיח יסמין או בוגווילאה האופיינים בפריחה מלבלבלת אשר תוסיף צבע לגינה, אך גם תאפשר מזון לחרקים ומאביקים שונים. כמו כן, מומלץ להקצות שטח ייעודי לגידולם של פרחי הבר אשר ישמשו כאמצעי מזון לחרקים וזוחלים שונים בקרקע ויפרו אותה בעבור צמחים נוספים בהם תבחרו לגינה האקולוגית שלכם.

אבל, חשוב גם להתייחס לאיסורים בחלק זה שכן עץ אשוח לדוגמה, המתאפיין במראה מלבב במיוחד, פולט שרף רגיל המונע את צמחיתם של כמעט כל הצמחים בסביבתו. דוגמה נוספת לכך היא שילובן של מדשאות בגינה, אשר זקוקות לגיזום במכסחת דשא המופעלת בבנין וגורמת לנזק סביבתי ולכן מומלץ להחליף בטוף.

תחזוקה – למרות שהגינה עצמה כמעט ואינה זקוקה לתחזוקה, עדיין תדרשו לגזם את השיחים ולגרף את העלים מעת לעץ. לכן, מומלץ להקצות אזור ייעודי ליצירת קומפוסט מענפים שגזמתם, עלים שגזרתם או כל פסולת אוקולגית אחרת ולעשות בו שימוש חוזר בהפריית הגינה.

זכרו תמיד כי גינה אקולוגית אינה צריכה להיות משעממת או פראית למדי. הקדישו תכנון ומחשבה מקדימה ושלבו צמחים בעל פריחה שונה באזורים מוגדרים, תוך התחשבות ברמת האור, חומציות האדמה ורמת המשקעים.

במידה ותתייחסו לדגשים הרבים המתייחסים לבנייתה של גינה אקולוגית תוכלו לבנות מערכת אקולוגית מפותחת שאינה נופלת מגינות הנוי המקצועיות ביותר, אשר יצריכו מכם התערבות רבה ולמעשה יסבו נזק לסביבתן הטבעית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן