מאז ומעולם, בני האדם ראו בחיים מעיין מעגל שלם של ילודה, צמיחה, הזדקנות ומוות, אך האם תמיד זה כך? האם מעגל החיים שלנו כבני אדם, כבני תמותה, אכן תואמים את תוחלת החיים של הצמחים והעצים?

עץ הוא הגדרה לצמח רב שנתי ורב עונתי, אשר גדל לגובה רב, ומתבסס על גזע מרכזי וממנו מתנוססים ענפים. גובה העץ, מאפשר לו יתרון עצום בכל הנוגע לאור ואוויר, ואולי זה הדבר אשר גורם לו לתמותה איטית יחסית לצמחים אחרים. למעשה, העץ הבוגר ביותר בעולם שמו "מתושלח" והוא בן כמעט 5,000 שנה.

מה גורם לעצים להזדקן ולמות?

בכן, הדיעות חלוקות, שכן תלוי כיצד מציגים את המונחים הזדקנות ומוות: אם הכוונה היא לחומר הגנטי הגווע לאיטו, אזי עצים אינם מזדקנים לעולם, ואם הכוונה היא למראהו של העץ השלם, אזי ניתן לומר שעצים מזדקנים, אך לשתי הדיעות משותפת הדיעה כי עצים אינם נזקקים למנגנון הזדקנות ומוות.

ישנם תהליכים ההופכים אטיים יותר עם גילו וגובהו של העץ, כלומר, עץ צעיר ייצמח מהר יותר לגובה  ויניב  מספר רב יותר של עלים, מאשר עץ בוגר יותר,קיים גם שוני בין עצי פרי לעצי לעצי סרק,  אך טעות לחשוב כי הסיבה היא זקנה, אלא שהסיבה היא שגובהו הרב של העץ מאפשר פחות הגעה שוטפת של מים לכל אורכו ולכן חלקו העליון יבש יותר ומניב פחות.

עם זאת, חלקים מן העץ יהיו יעילים פחות ואולי אף יגוועו. לעצים יש את היכולת להפריד מתוכם חלקים מהם, אשר סיימו את תפקידם ואינם נחוצים יותר ולכן נראה חלקים בשורש, עלים וענפים מסויימים אשר יגוועו וימותו, אך העץ בכללותו ישאר בחיים, זאת כל עוד ייתאפשר לו כמובן.

סיבות למוות של עצים:

מחלות עצים:

עץ חולה יכול להיראות שפוף, צהוב, מקולף, זולג שרף באופן בלתי פוסק, חוסר במתן פרי, גוויעה ואף מוות של כל חלקי העץ.

סוגי המחלות בעצים רבים הם החל מפטריות זיהום, הפוגעות בגזע ובעליו של העץ, כנימות, תולעים, זבובי פירות, טרמיטים ונמלים אחרות ועוד.

כיצד נטפל במחלות עצים?

הטיפול במחלות אלו תלוי בחומרתן ובסוג המחלה, ובדרך כלל משולב בריסוס והדברה כימית או ביולוגית של העץ ועליו בחומר המוצאם לסוג הפטריה.

במידה ומדובר במזיק טפיל זה או אחר, אשר אינו נכלל תחת קטגוריית הפטריייה, רצוי לרסס אל תוך מושבותיו של הטפיל ואף לאטום אותם בחומר כגון סיליקון, פלסטלינה או שעווה. אם אין ברירה, כדאי ורצוי אף לגדוע חלקים אשר נכנעו לחלוטין למחלה או/ו לטפיל. את מקום הגדיעה משתלות נוהגות מרוח במשחה המיועדת לענפים גדועים על מנת שלא לייבש את המקום הסמוך לגדיעה.

רצוי לאבחן את המחלה על פי מראהו של העץ ולהתאים טיפול לבעיה, שכן טיפול לא נכון עלול להחמיר את המצב ואף להכניע את העץ סופית. כמו כן, העתקת עצים ממקום למקום יכולה להיות חוויה אלימה עבורם, לפגום בהם ואף לגרום לגוויעתם.

בנוסף, יש לדאוג להזין את העץ גם במים וגם במינרליים אשר רק יתרמו למראהו ולעמידותו בפני מזיקים.

דילוג לתוכן