צמחי תבלין ומרפא היו קיימים עוד לפני הגיע האדם את העולם, ומשכבר הגיע, למד הוא להשתמש בהם ובסגולותיהם על מנת לרפא מחלותיו השונות ולמנוע את האחרות, פשוט כי לא הייתה דרך התגוננות אחרת.

עדויות לשימוש בצמחי מרפא קיימות בתקופות עתיקות בעולפ כמו ביוון וברומי העתיקות, במדינות המזרח הרחוק, במזרח התיכון ולמעשה בכל העולם.

כיום אמנם יש דרכים רפואיות מוכחות על מנת לטפל ורפא מחלות, אך עם טרנד החזרה לטבעיות, אשר שטף אותנו לפני כעשרים שנה, למדנו ששילוב בין הרפואה הקונבנציולית לבין צמחי המרפא כרפואה משלימה, מביא לתוצאות יעילות יותר ואף למניעה של חזרת מחלות מסויים בעבור אנשים מסויימים.

מהם צמחי מרפא?

צמחי מרפא כוללים זנים שונים ומשונים של צמחים, החל מהירקות שאנו קוצצים לסלט שלנו, דרך צמחי התבלין ועד צמחים מיוחדים, הנועדים באופן מפורש למנוע בעיות רפואיות ייעודיות.

בימנו אנו, ניתן ואף רצוי לגדל צמחי מרפא בבית או/ בגינה, גם מההיבט הרפואי של הריפוי בעיסוק שבדבר, גם מההיבט הנוח שבדבר: אם רוצים, ישר קוטפים ומשתמשים בו טרי, והן מהפן המרגיע והמרפא שבטיפול בגינה או/ו בצמח, עוד לפני שזכינו לטעום מטעמו.

צמחי מרפא לגידול ביתי

צמחי מרפא לגידול ביתי לרוב יהיו ירקות, צמחי תבלין כגון נענע, שיבא, מרווה, דפנה, רוזמרין, זעתר, בזיליקום, חסה ורוקט, ועוד.
יש לציין כי אין חובה חגדל צמחים אלו בגינה, אלא ניתן לגדלם גם בעדנית או בעציצים בתוך דירת מגורים.
אופן הגידול והטיפול:

שתילה

אם אין ברשותך גינה, כדאי להשתמש בעציץ מפלסטיק, אשר שומר על הלחות היחסית שבו, לדאוג שיהיו בתחתיתו חורים לניקוז עודף מי השקייה, לרפדו באבני חצץ, מעל שכבת חול (סוג החול תלוי בצמח התבלין, חלקם מעדיפים חול חמרה אדום), ומעל תערובת של אדמה, חול פשוט ודשן.

יש להשקות את תוכן העציץ, עוד בטרם שתלנו את הזרעים, להמתין מספר ימים-עד כעדרה ימים, מוודאים שלא צומחת עשביה לא רצויה שתיעקר מן השורש, שוב מוסיפים מים ורק יממה לאחר מכן שותלים הזרעים. שתילה יכולה להתבצע בכל ימות השנה, לרבות בעונת הסתיו.

העברת השתיל לאדנית

אם ברשותך שתיל מוכן, יש לדאוג כי מעבר השתיל מהמיכל הראשוני שלו אל העציץ, או אדנית הפלסטיק, לא תלווה בפגיעה בשורשיו.

השקייה שוטפת

יש לדאוג כי  האדמה תישאר לחה ולהוסיף מים כאשר הלחות יורדת. כמו כן, חובה להשקתם במים הנמצאים בטמפרטורת החדר, משום שמים קרים או חמים מדי, עלולים להרוס את שורש הצמח.

אוויר לצמחי מרפא ביתיים

אוויר צח, רוח נעימה, בשום אופן לא סערה או רוח פרצים.

אור לצמחי מרפא

צמחי התבלין אוהבים אור שמש, חלקם אף גדלים באופן טבעי באיזורים מדבריים יותר, ולכן יש למקם את העציץ/ אדנית חלקית מול השמש, ובכל יום לשנות את הצד החשוף יותר. יחד עם זאת, אם אין נקודות שמש כאלו, ניתן להשתמש בפלורסנט, אשר אורו גורם לפוטוסינטזה של הצמחים, באופן מסויים.

אסור בתכלית האיסור, לתת לצמחי המרפא להתייבש בשמש בימים חמים וחובה להצליל מעליהם, למען לא יכוו ויישרפו מעוצמתה של השמש בעונות החמות.

גיזום וקטיף של צמחי מרפא

לעולם לא להגזים בהם בבת אחת, או אפילו לקטוף מעט מאוד, מכיוון שגיזום וקטיף מוגזמים ביותר, עלולים לייבש את הצמח ולהרגו.

מניעת מחלות בקרב צמחים

צמחי מרפא לרוב חסינים יותר מפני מחלות, פטריות ושאר טפילים, אך יש יוצאים מן הכלל כמו הנענע, אשר עלולה ללקות בפטרייה קטלנית בשם "חילדון", הגורמת לעליה להיראות חלודים. במקרה כזה, לצערנו, לא ניתן לעשות דבר, למעט עקחרת כל הצמח מן השורש.

גידול צמחי מרפא הינו גם תהליך המועיל נפשית ובריאותית, אך גם מניב עלים ופירות, אשר באכילתם או/ו חליטתם, נותנים ערך בריאותי נוסף במניעה ובטיפול במחלות רבות.

עם זאת, רצוי מאוד להתייעץ עם איש מקצוע משום שמי שאין לו ידע בנושא עלול ליטול צמחי מרפא במידה גבוהה מדי או/ו בשילוב תרופות רגילות, העלול להביא אותו לסכנה רפואית של ממש.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן