תרפיה בגינון היא שיטת טיפול רגשי המשלבת עבודה בגינה או בחממה יחד עם שיטות ומטרות טיפוליות. בעזרת עבודה עם צמחים עוברים המטופלים תהליך טיפולי ושיקומי.

המטפלים בשיטה זו הם אנשי מקצוע מתחומי טיפול וחינוך בעלי ידע נוסף בגינון וחקלאות.השיטה מיועדת  לטיפול בטווח רחב של בעיות ומיועדת לכל הגילאים.

תרפיה בגינון

הגינון הטיפולי מתרחש באזור הגינה ויכול להיות פרטני או קבוצתי. במהלך הטיפול המטופלים עוסקים בעבודת הגינון והחקלאות בגינה: זורעים, משקים, גוזמים וקוטפים.

הרעיון שעומד בבסיס השיטה הוא כי הצמח הוא יצור חי הזקוק לטיפול ומגיב לטיפול, וכי דרך העבודה בגינה המטופל יכול לעבוד על הקשיים שלו, לחוות תחושת הצלחה, וללמוד גם להתמודד עם קשיים בדרך יצירתית וחיובית.

יתרון נוסף של השיטה הוא המיקום: הגינה נמצאת באוויר הפתוח, בחוץ, במרחב. למיקום עצמו ירוק יש השפעה תרפויטית בפני עצמה: שמש, אויר צח, שלווה ונוף.

פעילויות מעשיות בגינה

מגוון הפעילויות רחב והוא כולל טיפול בצמחים, לימוד על סוגי צמחים (ראו גם: צמחי בית), סוגי זרעים, תנאי מחיה של צמחים ועוד. שימוש בתוצרים של הגינה: מכירת עציצים, קטיף היבול ומכירתו, הכנת אוכל מיבול הגינה, עבודות יצירה מחומרים שונים הנמצאים בגינה כמו סוגי זרעים, פרחים ועוד.

תרפיה בגינון כמסייעת לילדים ובני נוער

תרפיה זו מסייעת בבעיות נפשיות ורגשיות, קושי חברתי, קשיי תקשורת, הפרעות קשב וריכוז, בעיות התנהגות, לקויות למידה, מחלות, נכות, קושי קוגניטיבי, פיגור, בעיות התפתחות, דימוי עצמי נמוך ועוד.

דוגמאות למטרות טיפוליות בעבודה בגינה עם ילדים ונוער

שיפור במיומנויות תקשורת ולימוד מיומנויות יעילות וחיוביות: הטיפול בצמח מצריך תקשורת, הבנה והקשבה. טיפול קבוצתי של הילדים בצמחים, למשל, דורש מהם לתקשר זה עם זה בצורה חיובית על מנת להשיג תוצאות.

שיפור מיומנויות של קשב וריכוז: הטיפול בצמח דורש סבלנות, התמדה, להקשיב להוראות המטפל, להיות קשוב לצמח ולאופן בו הוא מגיב לטיפול של הילד בו. דרך הטיפול בצמח משפר הילד מיומנויות אלה ורוכש מיומנויות חסרות. בנוסף, השקט והשלוה של הגינה הם בעלי משמעות טיפולית עבור ילדים חסרי שקט פנימי.

שיפור הדימוי העצמי: העבודה בגינה מספקת הזדמנות לחוות הצלחות. ילדים שחווים כישלונות בלימודים או בחברה. ילדים הסובלים ממחלה או נכות, יכולים לחוות הצלחה על ידי הטיפול בצמח וההצלחה לגדלו.

הגינון הטיפולי נפוץ בבתי ספר לחינוך מיוחד, בבתי חולים לילדים, פנימיות, מחלקות פסיכיאטריות לילדים ונוער ועוד.

תרפיה בגינון כמסייעת לקשישים

תרפיה זו מסייעת לאלו הסובלים מבעיות כמו: בדידות, שעמום וחוסר בתעסוקה, דיכאון וירידה במצב רוח, משבר בעקבות הפסקת עבודה או אבל, התדרדרות גופנית בעקבות מחסור בפעילות, תנועה ויציאה לשמש.

הפעילות בגינה יכולה להוות תרומה משמעותית לטיפול בקשישים. קשישים רבים סובלים מבדידות בעקבות אובדן בן זוג וחברים. העבודה הטיפולית בגינה חושפת אותם לאנשים חדשים, מגרה את החושים בלמידת מיומנות חדשה, תורמת להעלאת הדימוי והביטחון העצמי בזכות תחושת העשייה והיצירה שמקנה הטיפול בצמחים.

העבודה בגינה מעודדת את הקשישים לצאת אל האוויר הצח, ולעסוק בפעילות גופנית בהתאם ליכולתם ולעצב את הגינה כראות עינם. שיטת הריפוי באמצעות גינון נפוצה בבתי אבות ובמועדוני קשישים.

תרפיה בגינון מסייעת בטיפול לאנשים הסובלים מנכויות

התרפיה בגינון נותנת מענה לחולים שחוו שיתוק, ליושבים בכיסא גלגלים, לאנשים לאחר שבץ מוחי, לסובלים מבעיות של ניוון שרירים, עיוורים, חולי נפש ועוד.

אנשים הסובלים מנכות סובלים גם מפגיעה וירידה בדימוי העצמי. תחושה שאינם שווים לאחרים ותחושה שאינם קומפטנטיים, יצרניים. העבודה בגינה מסייעת גם לשפר מיומנויות פיזיות, וגם לחוות תחושת הצלחה בעזרת שימוש ביכולות קיימות.בנוסף, העבודה בגינה מסייעת בשיפור מצב הרוח, ובמפגש עם אנשים במצב דומה, ואף עם "נכות" של צמחים.

שיטת הריפוי בגינון היא שיטת טיפול ייחודית הנותנת מענה למגוון בעיות רחב.

ראו גם:

טיפול בצמחים ביתיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן